Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування

Сайти

обласних

прокуратур

 
09.07.2013

Ігор Рогатюк: "Особливості здійснення прокурорського нагляду за додержанням законів у сфері охорони здоров’я"

  

ОСОБЛИВОСТІ ЗДІЙСНЕННЯ ПРОКУРОРСЬКОГО НАГЛЯДУ ЗА ДОДЕРЖАННЯМ ЗАКОНІВ У СФЕРІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я


Охорона здоров’я - один з пріоритетних напрямів державної діяльності. Як передбачено ст. 12 Основ законодавства України про охорону здоров’я від 19 листопада 1992 р., держава формує політику охорони здоров’я в Україні та забезпечує її реалізацію.




Від дотримання законодавства у цій сфері, належного функціонування лікувально-профілактичних закладів залежить здоров’я наше, наших дітей та батьків.

Потрібно зауважити, що згідно зі ст. 49 Конституції України кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування. Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно.

Відповідно до ст. 23 Основ законодавства України про охорону здоров’я нагляд за додержанням законодавства про охорону здоров’я здійснюють Генеральний прокурор України і підпорядковані йому прокурори. Тож питання додержання законодавства про охорону здоров’я постійно перебувають в полі зору прокурорів.

Президент України Віктор Янукович, приділяючи значну увагу охороні здоров’я людей, наголошує: «Пріоритетом реформи системи охорони здоров’я має бути становлення дієвої системи екстреної медичної допомоги та розбудова мережі первинної медичної допомоги у всіх регіонах».

Проаналізувавши якість надання екстреної медичної допомоги та рівень захворюваності на ВІЛ-інфекцію в області, відповідно до ст. 19 Закону України від 5 листопада 1991 р. «Про прокуратуру», пункту 7.2 наказу Генерального прокурора України від 7 листопада 2012 р. № 3гн «Про організацію прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів», з урахуванням стану законності нами було прийнято рішення про проведення перевірок додержання законів України від 5 липня 2012 р. «Про екстрену медичну допомогу»; від 12 грудня 1991 р. «Про протидію поширення хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ» (в реалізації Закону від 23 грудня 2010 р.).

Згідно з ч. 3 ст. 6 Закону «Про екстрену медичну допомогу» обласні державні адміністрації та їх відповідні управління формують мережі пунктів постійного і тимчасового базування бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги; забезпечують систему екстреної медичної допомоги матеріально-технічними ресурсами, необхідними для її функціонування та своєчасного і якісного надання екстреної медичної допомоги; забезпечують дотримання клінічних протоколів і стандартів медичної допомоги медичними працівниками.

У ході проведених перевірок дотримання законодавства про екстрену медичну допомогу порушення виявлено в усіх без виключення закладах охорони здоров’я.

Лише після розпочатої перевірки прокуратури області з питань надання екстреної медичної допомоги сесією обласної ради прийнято рішення «Про створення комунальної установи «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Черкаської обласної ради».

У ході перевірки нормативу щодо приїзду на місце виклику було встановлено, що в усіх районах області мають місце факти порушення вказаних нормативів. Зокрема, найнижчий норматив виконання в межах 10 хвилин у Тальнівському (70%), Кам’янському (73,1%), Лисянському (74%), Драбівському (80%), Канівському (88,2%) районах.

Більшістю міжміськрайпрокурорами встановлено, що лікарями швидкої медичної допомоги (ШМД) не в усіх випадках здійснюється письмове інформування пацієнта або його родича про надану медичну допомогу. У Золотоніському, Шполянському районах карти виїзду ШМД взагалі не ведуться через їх відсутність.

Мають місце факти неналежного обліку та зберігання лікарських засобів. Зокрема, прокурором Черкаського району у ході перевірки бригад ШМД Черкаської районної лікарні с. Мошни, Черкаської центральної районної лікарні встановлено, що у порушення вимог Правил зберігання та проведення контролю якості лікарських засобів у лікувально-профілактичних закладах, затверджених наказом МОЗ України від 16 грудня 2003 р. № 584, під час виїзду швидкої медичної допомоги наркотичні та психотропні засоби зберігаються в кишені фельдшера.

Не забезпечується належне формування складу бригад швидкої допомоги в усіх районах внаслідок неналежного кадрового забезпечення ШМД Черкаської області.

У Драбівському, Кам’янському, Лисянському, Смілянському, Жашківському, Уманському, К.-Шевченківському районах відсутні лікарські бригади ШМД.

Внаслідок неналежного фінансування системи екстреної медичної допомоги та неврахування реальної потреби в коштах бригади ШМД не забезпечено у повному обсязі лікарськими засобами та виробами медичного призначення, медичним обладнанням, робочим одягом та взуттям, автотранспортом.

Так, зовсім не забезпечені спецодягом та взуттям бригади ШМД у містах Сміла, Умань, Ватутіно, Жашківському, Звенигородському, Корсунь-Шевченківському, Кам’янському, Катеринопільському, Лисянському, Маньківському, Монастирищенському, Смілянському, Уманському, Христинівському, Чорнобаївському районах.

Норматив забезпечення автомобілями ШМД в області складає 146 машин, однак в наявності лише 124 машини (з них 41 машина – до 5 років, 49 машин – 5-10 років, 34 машини – понад 10 років, 42 машини – підлягає капітальному ремонту).

У Смілянському районі жоден із автомобілів, які експлуатуються бригадами екстреної (швидкої) медичної допомоги, не відповідає встановленим стандартам та нормативам. Всі автомобілі вичерпали свій моторесурс.

У ході перевірки диспетчерської служби ШМД Кам’янської ЦРЛ встановлено, що відсутні прилади для телекомунікаційних мереж, програмних, технічних засобів, засобів для аудіо запису викликів та аналізу реагування на них, що є порушенням ст. 8 Закону «Про екстрену медичну допомогу». Аналогічні порушення мають в інших районах області.

Враховуючи вищевикладене, в області центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф створено лише тільки на папері, фактично центр не діє, штати не укомплектовані, матеріальне забезпечення відсутнє, оперативно-диспетчерська служба не створена.

Таким чином, незважаючи на набрання чинності з 1 січня 2013 р. Законом «Про екстрену медичну допомогу», посадові особи Головного управління охорони здоров’я та медицини катастроф облдержадміністрації не забезпечують реалізацію його положень на території області.

Крім того, відзначається зростання кількості хворих на ВІЛ/СНІД, тому прокуратурою області організовано проведення перевірок додержання Закону «Про протидію поширення хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ».

Так, за весь період епідемії (1988 – 2012 р.р.) по області офіційно зареєстровано 4 тис. 964 випадки ВІЛ-інфекції ( 2010 р. – 3 тис. 996, 2011 р. – 4 тис. 490 випадків), у тому числі 1 тис. 538 випадків захворювання на СНІД (2010 р. - 977, 2011 р. – 1 тис. 247).

Зростає кількість нових випадків інфікування ВІЛ та захворювання на СНІД. Станом на 1 січня 2013 р. кількість нових випадків ВІЛ-інфекції (первинна захворюваність) в області становить 474 особи (2010 р. – 468, 2011 р. - 494), у тому числі 291 випадок захворювання на СНІД (2010 р. – 173, 2011р. - 259). Померло від СНІДу 736 осіб, в тому числі 13 дітей.

У ході проведених органами прокуратури перевірок було встановлено порушення вимог законодавства у сфері протидії поширенню захворюваності на ВІЛ/СНІД як в місцевих органах державної виконавчої влади, органах місцевого самоврядування, так і у лікувально-профілактичних закладах.

Так, у ході перевірок в райдержадміністраціях встановлено, що Драбівською, Городищенською, Жашківською, Лисянською, Катеринопільською, Кам’янською, Чорнобаївською, Христинівською райдержадміністраціями заходи щодо боротьби із захворюванням на СНІД не здійснювались неналежним чином, фінансування не проводилось.

Були виявлені порушення діяльності координаційних рад з питань протидії туберкульозу та запобігання поширенню ВІЛ/СНІД, в багатьох районах вони бездіють.

У Катеринопільській РДА протягом 2010 – 2011 р.р. років засідання координаційної ради взагалі не проводились, протягом 2012 р. проведено лише 2 засідання. Регламент роботи координаційної ради взагалі відсутній, план роботи на рік повністю не розроблений.

Також були виявлені порушення щодо складу координаційних рад.

У порушення ст. 7 Закону «Про протидію поширення хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ», Інструкції з організації медичної допомоги хворим на ВІЛ-інфекцію/СНІД, затвердженої наказом МОЗ України від 25 травня 2000 р. №120, лікарі в більшості випадків не попереджають ВІЛ-інфікованих про необхідність дотримання профілактичних заходів з метою запобігання розповсюдженню ВІЛ-інфекції та про кримінальну відповідальність за завідоме поставлення в небезпеку зараження, або зараження особи (осіб) ВІЛ-інфекцією, що унеможливлює в подальшому при інфікуванні здорової особи, довести винуватість особи, яка завідомо знала, що є інфікованою, і заразила здорову людину.

Медичні працівники, зайняті наданням медичної допомоги населенню та проведенням досліджень щодо ВІЛ-інфекції, не забезпечуються державою відповідним захистом.

Так, адміністрація КНП «Четверта Черкаська міська поліклініка» подала список не всіх категорій медичних працівників, які підлягають обов’язковому страхуванню, що є порушенням Порядку та умов обов’язкового страхування медичних працівників та інших осіб на випадок інфікування вірусом імунодефіциту людини під час виконання ними професійних обов’язків, а також на випадок настання у зв’язку з цим інвалідності або смерті від захворювання, зумовлених розвитком ВІЛ-інфекції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 1998 р. № 1642.

Список медичних працівників КНП «Перша Черкаська міська поліклініка», які підлягають обов’язковому страхуванню на 2013 р., подано лише в ході перевірки прокуратурою м. Черкаси.

Під час перевірки виявлено порушення вимог ст. 20 Закону «Про протидію поширення хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ» щодо забезпечення медичних працівників необхідними засобами індивідуального захисту.

Мають місце порушення щодо неналежного ведення медичними працівниками первинно-облікової документації.
Крім того, були виявлені факти неналежного надання медичної допомоги ВІЛ-інфікованим хворим.

Зокрема, допускаються порушення пункту 12 Інструкції з організації медичної допомоги хворим на ВІЛ-інфекцію/СНІД щодо періодичності огляду лікарями ВІЛ-інфікованих, а саме – один раз на рік не оглядаються пацієнти терапевтом, стоматологом, дерматовенерологом, гінекологом (урологом), невропатологом, психіатром, офтальмологом, отоларингологом. Особам, у яких вперше виявлено ВІЛ-інфекцію, не забезпечується надання психологічної підтримки, що є порушенням пункту 4 Правил медичного огляду з метою виявлення ВІЛ-інфекції, обліку ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД та медичного нагляду за ними, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 1998 р. № 2026.

У порушення вимог чинного законодавства в області не створено стаціонарне відділення для лікування хворих на ВІЛ-інфекцію/СНІД, центр для ВІЛ-інфікованих дітей та молоді.

Наказом Міністерства охорони здоров’я України від 25 лютого 2008 р. № 102 «Про функціонування кабінетів «Довіра» передбачено створення таких кабінетів для анонімного безоплатного обстеження на ВІЛ-інфекцію в кожному районному центрі та місті обласного підпорядкування. Проте за результатами прокурорських перевірок були виявлені численні факти неналежного функціонування таких кабінетів, неповного їх оснащення та укомплектування кваліфікованими фахівцями. Не створені необхідні умови для анонімного відвідування таких кабінетів, унаслідок чого населення широко не охоплено обстеження крові на ВІЛ та консультаційною допомогою.

Масове поширення Сніду в усьому світі, в Україні, та зокрема на території Черкаської області створює загрозу особистій, громадській, державній безпеці, спричиняє важкі соціально-економічні та демографічні наслідки, що зумовлює необхідність вжиття органами виконаної влади термінових заходів щодо захисту прав і законних інтересів громадян і суспільства.

Мають місце факти порушень вимог Конституції України щодо безоплатного надання медичної допомоги населенню в державних і комунальних медичних закладах, незаконного встановлення платни за медичні послуги (проведення аналізів, оплата лабораторних реактивів, комп’ютерної томографії).

Зокрема, прокурор м. Черкаси при проведенні перевірки у Третій Черкаській міській лікарні швидкої медичної допомоги виявив факт стягнення плати за проведення комп’ютерної томографії, яка проводиться безкоштовно.

Так, до зазначеної лікарні за викликом швидкої медичної допомоги був доставлений громадянин Х. Черговий невролог хворого направив на проведення СКТ головного мозку до ТОВ «Скен Лайф», за проведення якого дружиною Х. сплачені кошти у сумі 490 грн. При направлені громадянина на проведення комп’ютерної томографії його дружині черговий лікар-невролог не роз’яснив право на отримання вказаної послуги безоплатно.

За цим фактом 28 березня 2013 р. прокурор м. Черкаси зареєстрував кримінальне провадження. Проводиться досудове розслідування.

Причинами зазначених порушень, як правило, є не тільки неналежне виконання вимог чинного законодавства посадовими особами лікувально-профілактичних закладів, але й відсутність дієвого та ефективного контролю з боку посадових осіб місцевих органів державної виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та контролю.

За результатами проведених перевірок протягом поточного року органи прокуратури області зареєстровали 2 кримінальні провадження, було внесено 116 подань, скасовано 2 акти, до відповідальності притягнуто 70 посадових осіб, у тому числі 49 – органів контролю.
Результати вивчення стану додержання законодавства про охорону здоров’я у травні поточного року обговорено на розширеному засіданні колегії за участі керівників органів державної влади та органів контролю.

Таким чином, результати прокурорських перевірок засвідчили наявність суттєвих порушень закону та проблемних питань у медичній сфері. Зокрема, це - неналежне фінансування галузі, незабезпечення пацієнтів медпрепаратами та лікарськими засобами, надання некваліфікованої медичної допомоги.

Ігор РОГАТЮК,
перший заступник
прокурора Черкаської області,
державний радник юстиції 3 класу,
кандидат юридичних наук,
заслужений юрист України


«Вісник прокуратури», № 144, червень 2013 р.

кількість переглядів: 74792